"One thing that never fails to surprise me about Russia is the high quality of its educational system.... After all, the only way to logically explain how Russia bounced back from the brink of disaster following its 20th century experience with revolution, communism, the collapse of communism, and two world wars is by its dedication to strong academic traditions.
So, what makes me privy so much inside information, you ask? Simple: I carry my 8-year-old daughter´s book bag to school every morning, that´s how. Honestly, in all my years of dutiful attendance at American institutions of "hire" learning, I can´t remember the time when my book-bag ever weighted more than my daughter´s.
Just a week ago, in fact, I decided to take a stand against "the system" by asking my daughter´s teacher why the kids had so much homework every night. My timing was really bad. first, we were one hour late for school; second, I dragged my daughter to a work party the night before, which did not end until well after Spokoinoi Nochi Malyshy was over; thirst, my dear daughter managed to smuggle a pile of oyster shells from the party into school; forth, I looked really bad.
Anyway, the teacher suddenly got me on the defensive about children´s proper bedtime, child nutrition, and ten other things I forget.
Anyway, living in this country for many years has taught me one thing: Russia could teach the United States some good lessons about child education. America, however, is too busy dealing with death throes "victor´s syndrome" to concede to such a thing: "Russia could teach us something?"
К тексту прилагается ряд заданий, предполагающих участие каждого учащегося в обсуждении. Для проведения подобного занятия требуется серьезная подготовка, как со стороны преподавателя, так и со стороны учащихся. Частью домашней подготовки учащихся становится поиск ответов на следующие вопросы:
- You have to find information about both the Russian and American school educational systems. Think of advantages and disadvantages of both systems for students.
- Think about the way the discussion in class is supposed to be held (how the participants are supposed to behave, what clichés they had better use, how much time each of the participants is supposed to speak, what the structure of each utterance is supposed to be).
После ознакомления с текстом преподаватель выясняет, понятно ли учащимся содержание текста при помощи вопросов. Например: Why is it difficult for America to admit that Russia has some useful ideas in the sphere of child education?
На следующей стадии занятия учащиеся отвечают на проблемные вопросы преподавателя и высказывают собственное мнение. При разработке вопросов к тексту учитывается то, что проблемный вопрос, предложенный учащемуся, не должен предполагать однозначного ответа, но должен стимулировать его умственную деятельность и способность видеть обсуждаемую ситуацию с разных точек зрения. Например:
- Try to reminisce and say what ways of speech development in Russian primary schools are? Does the way they teach children there really serves to make them pillars of democracy in future? How are children supposed to be taught in order to express themselves openly?
- Do you think that knowledge children get at Russian schools is excessive? Do you think that you never used a good deal of knowledge you got at school? Can you provide an example?
Следующая стадия занятия предполагает групповое обсуждение проблемы. Каждый учащийся задает группе вопрос, касающийся проблем, с которыми сталкиваются российская и американская системы образования, а также способов их решения. Составление данных вопросов также входит в домашнюю подготовку учащихся. На завершающем этапе дискуссии группа пытается обобщить материал занятия в виде таблицы, в одном столбце которой записывается проблемы рассматриваемых образовательных систем, а в другом - выработанные общими усилиями решения. Преподаватель следит за ходом дискуссии, приходя на помощь только в тех случаях, когда это совершенно необходимо. При осуществлении контроля речи учащихся преподаватель руководствуется принципом аппроксимации.